Selektywne zbieranie odpadów w rozumieniu prawnym

W odniesieniu do pojemników do transportu płynów wskazuje się, że art. 4 ustawy nowelizującej zmieniający jednocześnie ustawę o odpadach wzbogacił definicję selektywnego zbierania w występującym słowniczku wyrażeń ustawowych na łamach art. 3 ust. 3 pkt 15a regulacji prawnej o odpadach.

Ukazywana definicja została zatem przeniesiona z dyrektywy Parlamentu Europejskiego oraz Rady 2008/98/WE z przełomu 19 listopada 2008 r. w odniesieniu do odpadów, jak i również uchylającej dyrektywy. 

Jednak należy mieć na uwadze, że to właśnie poprzez selektywne zbieranie przede wszystkim rozumie się zbieranie, w odniesieniu do którego określony strumień odpadów, w celu całościowego ułatwienia określonego sposobu przetwarzania szczególnie obejmuje jedynie klasyfikacje odpadów wyróżniające się identycznymi właściwościami oraz zbliżonym do siebie charakterem.

W odniesieniu do selektywnie zebranych odpadów komunalnych bez wątpienia obowiązuje zakaz zmieszania z szczegółowo zmieszanymi odpadami komunalnymi, które to odbierane są także od właścicieli nieruchomości.

W odniesieniu do art. 3 ust. 2 pkt 5 ustawy o utrzymaniu zarówno czystości, jak i także porządku w gminach tak zwane selektywne zbieranie ustanawiają gminy.
Szczegółowo mówiąc rozumiemy to poprzez zorganizowanie poprzez każdą gminę selektywnego zbierania bądź stworzenie wszelkich niezbędnych do tego warunków.

Pojemniki zabezpieczające odgrywają tu niezwykle istotną rolę. Na uwagę zasługuje zatem fakt, że art. 3 ust. 2 pkt 5 ustawy dotyczący utrzymania czystości oraz porządku w gminach stwierdza się przede wszystkim, że selektywne zbieranie odpadów komunalnych bez wątpienia obejmuje określone frakcje odpadów, do których kolejno zalicza się: papier oraz metale, a następnie tworzywa sztuczne i szkło, a następnie opakowania wielomateriałowe bądź także odpady komunalne, które ulegają przede wszystkim biodegradacji, w tym również odpady opakowaniowe szczególnie ulegające biodegradacji.


Selektywne wcześniej wymienionych frakcji jest szczególnie powiązane z tak zwaną koniecznością osiągnięcia przez nasze gminy wszelkich poziomów recyklingu, jak i również przygotowania do kolejnego użycia papieru, a następnie metali oraz tworzyw sztucznych czy niekiedy nawet szkła, jak i również ograniczenia całościowej masy odpadów komunalnych, które szczegółowo ulegają biodegradacji.

Jednak pamiętajmy także, że ustanowienia selektywnego zbierania przedstawionych frakcji materiałowych nie powinno się w żaden sposób utożsamiać z nałożeniem tak zwanego obowiązku selektywnego zbierania wybranych odpadów u tak zwanego źródła przez prawidłowe postanowienia regulaminu dotyczącego utrzymania czystości bądź także porządku na obszarze gminy.


Dodatkowo należy zaznaczyć, że wszelkie zapisy prawne odpowiednio dotyczące regulaminu utrzymania czystości oraz porządku na obszarze całej gminy wskazują jednocześnie, że odpowiednio napisany regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości bądź także porządku na terenie całej gminy.

Ciekawostką w tym miejscu okazuje się być, że to właśnie one dotyczą licznych wymagań w odniesieniu do utrzymania czystości bądź także porządku na obszarze nieruchomości obejmujących całościowe prowadzenie we wskazanym kontekście selektywnego zbierania bądź również odbierania wszelkich odpadów komunalnych, w tym także takich powstających w wszelkich gospodarstwach domowych przeterminowanych leków bądź także chemikaliów, również zużytych baterii oraz akumulatorów.

Wskazuje się także na zużyty sprzęt elektryczny, jak i również elektroniczny, mebli czy zupełnie innych odpadów wielkogabarytowych, poza tym odpadów budowlanych czy rozbiórkowych ewentualnie zużytych opon, bądź odpadów zielonych.

Analizując na tej podstawie zbieranie odpadów nie zapominajmy, że właśnie przedstawiany przepis dotyczy wytwórców ukazywanych odpadów, a także właścicieli nieruchomości.
To właśnie na nich wytwarzane zostają odpady. Jest również mowa o odbierających ukazywane odpady od poszczególnych właścicieli nieruchomości co jednocześnie oznacza wszelkie selektywne zbieranie u tak zwanego źródła.

Ma to przede wszystkim zastosowanie, iż obowiązek dość oddzielnego zbierania zużytych baterii oraz akumulatorów, jak i również zużytego sprzętu elektrycznego bądź nawet elektronicznego wynika również z zupełnie  odrębnych przepisów. Warto zatem wskazać, że wszelkie selektywne zbieranie odpadów budowlanych oraz rozbiórkowych służy przede wszystkim osiągnięciu tego wymaganego poziomu recyklingu, a następnie przygotowania do kolejnego użycia czy niekiedy nawet odzysku zróżnicowanymi metodami zupełnie innych niż tak zwane niebezpieczne odpadów budowlanych bądź nawet rozbiórkowych.

Pamiętajmy jednak, iż w przypadku, gdy właściciel nieruchomości w pewien sposób narusza obowiązek tak zwanego selektywnego zbierania odpadów komunalnych to tak naprawdę właśnie podmiot odbierający przygotowane odpady przyjmuje je w formie zmieszanych odpadów komunalnych, jak i również także powiadamia o tym należącą do tego gminę.


Przekłada to również na wysokość opłaty za gospodarowanie dostępnymi odpadami komunalnymi. Skutkuje to tym przede wszystkim, że wszelkie stawki opłat w sytuacji, gdy odpady są zbierane oraz odbierane w formie selektywnej są zdecydowanie niższe.

Jednak na tym sprawa się nie kończy, bowiem kluczowym elementem obligatoryjnych zadań własnych każdej gminy w obszarze zapewnienia czystości, jak i również porządku na wskazywanym terenie będzie przede wszystkim tworzenie licznych punktów selektywnego zbierania.

Jednak należy być także świadomym, że liczne gminy nie mają jednak jakiejkolwiek wyłączności w obszarze tworzenia punktów ukazywanego selektywnego zbierania.


Skutkuje to także tym, że owa ustawa o utrzymaniu każdej czystości oraz porządku w gminach w żaden sposób nie wyłącza jednak możliwości funkcjonowania ukazywanych punktów prowadzonych poprzez wszystkie podmioty nie jednak na podstawie umowy zawartej z gminą.


W odniesieniu do tworzenia licznych punktów selektywnego zbierania poprzez wybraną gminę to właśnie ona może powiązać tak zwane selektywne zbieranie z punktami odbierania odpadów komunalnych od poszczególnych właścicieli nieruchomości w odniesieniu do przetargu zarówno na odbieranie, jak i również zagospodarowanie odpadów komunalnych.

Powiązane produkty

Komentarze